asger Arkiv - Hyggefabrikken https://hyggefabrikken.dk/Tags/asger/ En blog om syning, kreativitet, børn og hygge Tue, 29 Sep 2015 20:13:45 +0000 da-DK hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.8.2 https://hyggefabrikken.dk/wp-content/uploads/2024/08/cropped-Hyggefabrikken_20240821_112219_0000-e1724232306972-65x65.png asger Arkiv - Hyggefabrikken https://hyggefabrikken.dk/Tags/asger/ 32 32 88079736 2 år, 1 måned og 14 dage… https://hyggefabrikken.dk/2-aar-1-maaned-10-dage/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=2-aar-1-maaned-10-dage https://hyggefabrikken.dk/2-aar-1-maaned-10-dage/#respond Tue, 29 Sep 2015 20:13:45 +0000 http://hyggefabrikken.dk/?p=4842 Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

…så gammel er Asger nu (+lidt). For mig har det en helt særlig betydning, for det var præcist så gammel Magne var da Asger blev født. Det får mig til at tænke tilbage på den første tid med Asger, og lige før han blev født. Var Magne virkelig så lille dengang? Jeg husker ham som større, […]

Indlægget 2 år, 1 måned og 14 dage… blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

…så gammel er Asger nu (+lidt). For mig har det en helt særlig betydning, for det var præcist så gammel Magne var da Asger blev født. Det får mig til at tænke tilbage på den første tid med Asger, og lige før han blev født. Var Magne virkelig  lille dengang? Jeg husker ham som større, og jeg er også sikker på at jeg opfattede ham som større. Sprogligt har Magne altid været ekstremt hurtigt, og det har nok også gjort at vi opfattede ham så større. Dengang kunne vi snakke med ham om “Lillebror” i maven eller om den store måne på himlen som forsvandt om dagen, ting som er ret abstrakte for et lille barn. Jeg tror også vi stillede flere krav til ham, end vi gør til Asger nu. Fx. skulle han selv gå op af trappen, selvom han gerne ville bæres, for først havde jeg den store mave og siden Asger i enten vikle eller lift. Det var simpelthen ikke muligt. På det område får Asger langt oftere trumfet igennem at han vil bæres. Ikke fordi vi ikke stiller krav til ham, men fordi det trods alt stadig kan lade sig gøre. Og fordi jeg ikke orker to sure drenge op af trappen når vi kommer hjem fra vuggestue og børnehave. Fordi vi bare gerne vil hjem og slappe af. Til gengæld er Asger meget selvstændig på andre punkter – og vi må ikke hjælpe ham. Han har meget mere drive til at gøre tingene selv, end Magne havde dengang. Vi hører konstant: “Asger gøre – mor IKKE hjælpe”. Det er jo skønt, selvom det tager lidt længere tid, og der oftere er mælk ud over hele bordet.

Mor må ikke hjælpe - men Magne må godt
Mor må ikke hjælpe – men Magne må godt

Men der er nok også noget med hukommelsen, og øjene der ser. Med det største barn har man jo kun den foregående tid at sammenligne med, så de virker hurtigere større – fordi de hele tiden kan mere end de kunne. Med de mindre søskende er det jo omvendt, selvom de også hele tiden udvikler sig – og man stadig kan blive forpustet af udviklingen – så har man altid det største barn som eksempel på hvad der venter. Når jeg kigger på billeder fra dengang, kan jeg godt se mange ligheder mellem drengene. De høje Duplo-tårne, udklædning, boglæsning, lægeleg, togbaner og nærhed med mor, var altsammen noget der hittede for Magne – og nu også Asger. Og så er begge drengene virkelig omsorgsfulde, både overfor os, hinanden og andre. Hvis Asger hører en baby der græder på gaden, stopper han straks op i sin leg og kommenterer på det. Når Magne er ked af det aer han ham, og når han holder op med at græde siger han med glæde i stemmen: “Magne ikke græde mere!”. Han kysser og krammer med os og sine bamser i stor stil. “Omsorgslege” er et stort hit, nogen der er syge, har slået sig eller er kede af at. Bamser, Duplo-mennesker eller sågar biler græder i legen og kommer op til Asger eller en mor. Så Asger kunne sikkert også blive en god storebror, ligesom Magne altid har været det – men jeg synes nu det ville være en skulle overskueligt med en baby nu, med alle de behov begge drenge stadig har?

Feltlægen Asger
Læge Asger – 2 år
Magne læge
Læge Magne – 2 år
IMG_3646
Magne 2 år på legepladsen
Asger på legepladsen
Asger på legepladsen
IMAG0420
Magne (næsten) 2 år – middagslur i vognen
Asger sover middagslur i vognen
Asger sover middagslur i vognen

Hvordan kunne jeg klare det dengang? Dengang blev vi ofte spurgt om hvordan det så var at have to børn. Og især var der mange der spurgte, hvordan det var at have to børn tæt på hinanden. Det sidste var det især fremmed der spurgte om. Ja, faktisk er jeg også blevet spurgt om jeg ville anbefale det. Det kan jeg selvfølgelig. Men jeg har jo svært ved at sige hvordan det havde været hvis der havde været længere tid imellem dem. Asger var langt fra nogen nem baby. Han var over 8 måneder før han begyndte at acceptere at ligge i sin barnevogn, og det kun hvis man vuggede ham godt og grundigt hver kvarter. Så de første mange måneder sov han i viklen, i slyngevuggen eller ved brystet. Han blev hurtigt overstimuleret, og reageret med meget uro og gråd længe efter. Alt det gjorde det svært. Og det havde været svært uden en storebror at tage sig af, eller en storebror der var fire år ældre. Sådan har jeg i hvert fald tit tænkt. Men efter Magne er blevet større, kan jeg jo godt se at han selvfølgelig også er blevet meget nemmere, han kan bedre vente, udskyde sine behov og forstå rigtig meget hvis man forklarer ham det ordenligt. Han har selvfølgelig stadig mange behov, og efter en lang dag i børnehaven kræver han ofte mere. Men han er nemmere nu. Og nu hvor de er 2 og 4 år, nu begynder det være nemmere at have to. Det er faktisk virkelig skønt at have to børn med den aldersforskel nu. For selvom 2 år selvfølgelig stadig er meget i den alder, så elsker de hinanden, nyder hinandens samvær og leger sammen. Faktisk er vi begyndt at kunne sidde og hænge over morgenmaden i weekenden, drikke kaffe, læse avis og snakke roligt sammen, fordi drengene bare leger. Det er så skønt. Hold op hvor har de meget glæde af hinanden. Det har søskende med større aldersforskel naturligvis også, men det gør det bare nemmere at der er så mange ting som de begge to synes er sjove. Og tit er det faktisk nemmere når de er sammen, fordi de underholder hinanden. Selvfølgelig er de også uenige indimellem. Eller Magne slår Asger i hovedet, fordi han bliver ved med at vælte det tårn han er ved at bygge. Sådan er det også indimellem. Det hører til, men for det meste er det nemt og rart med de to. Så hvis nogen spurgte mig nu, om jeg ville anbefale at få børn med 2 års (og 1 måned og 14 dage) mellemrum, ville jeg uden tøven svare: JA!

DSC_0986
Fælles interesse og passion for brandmænd

DSC_1255 DSC_1312 DSC_1274 DSC_1201

Indlægget 2 år, 1 måned og 14 dage… blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
https://hyggefabrikken.dk/2-aar-1-maaned-10-dage/feed/ 0 4842
Asger 2 år! https://hyggefabrikken.dk/asger-2-aar/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=asger-2-aar https://hyggefabrikken.dk/asger-2-aar/#respond Tue, 11 Aug 2015 10:03:36 +0000 http://hyggefabrikken.dk/?p=4692 Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

I fredags blev Asger 2 år, selvom han selv siger “Asger fire år!” når man spørger hvor gammel han er. Tænk at der er gået to år siden at vores familie blev beriget med endnu en dejlig dreng. Han er altid glad og mild, og elsker at putte, kramme og uddele våde kys. Han elsker […]

Indlægget Asger 2 år! blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

I fredags blev Asger 2 år, selvom han selv siger “Asger fire år!” når man spørger hvor gammel han er. Tænk at der er gået to år siden at vores familie blev beriget med endnu en dejlig dreng. Han er altid glad og mild, og elsker at putte, kramme og uddele våde kys. Han elsker når der sker noget nyt, men stadig gerne i små doser. Han er altid frisk på at komme med på en lille tur, og hvis når går uden ham – om det så bare ned med en skraldespand – bliver han sur. Han er stadig meget betaget af brandbiler, og elsker at lege med biler i det hele taget. Når han har spist sin mad, skubber han resolut stolen ud og siger med en entusiasme og glæde: “lege biler!”. Hver dag. Når vi henter han vi vuggestuen, siger han: “hjem lege biler”, og når vi skal afsted til vuggestuen siger han: “lege vuggestue biler”. Når han kommer ned fra sin stol, eller hjem, løber han tilfreds hen til sine biler og messer kærligt “biler, biler, BIIIILER!”. Jeg elsker den glæde og tilfredshed han kan have med de små ting i livet, og hvordan han hverdag kan glædes over de samme ting.

Her i ferien er sproget også virkelig begyndt at myldre frem, og det er så hyggeligt at føre små samtaler med ham. Han er en meget nysgerrig og åben dreng, men er også begyndt at være mere forsigtig og bange for en masse ting, og det kan være alt fra små dyr til toge fra gamle dage. Motorisk er han rigtig godt med, løber fint, spurter af sted på sin lille cykel, går op af stejle skrænter og kravler op af stiger. Selvom han er bange for mange ting, løber han gerne langt væk fra os på legepladser og undersøger på egen hånd. Generelt er han rigtig god til at underholde sig selv.

Asger 2 år
På Vandlegepladsen – og på vej ud efter is

På dagen startede vi med dejlig morgenmad – havregrød med friske bær, friske bagte boller og chokoladecrossainter, og appelsinjuice, lige noget for Asger. Vi gav ham en bilgarage og Magne havde valgt en politibil til ham, som blev meget godt modtaget (og siden sloges drengene om den). Efter morgenmad tog drengene og jeg på Vandlegepladsen i Fælledparken sammen med min mor. Asger elsker nemlig at soppe! Virkelig hyggelig tur. Resten af dagen hyggede vi derhjemme. Efter tidlig aftensmad, gik vi en aftentur ned for at købe is – og så var den fødselsdag slut. Jeg tror Asger var ret tilfreds.

Om lørdagen havde vi så inviteret familien til boller og lagkage. Udover de traditionelle lagkage, lavede vi også en vandmelonsbrandbil, som faktisk var så populær at de mindste børn slet ikke spiste lagkage. Efter gaveoppakning, bolle- og lagkagespisning lavede vi nogle brandmandslege, med inspiration fra Magnes brandmandsfødselsdag.

Asger pakker brandbil udLagkage og vandmelonsbrandbilAsger puster lys ud

Indlægget Asger 2 år! blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
https://hyggefabrikken.dk/asger-2-aar/feed/ 0 4692
Asger i sine stribede smækbukser https://hyggefabrikken.dk/asger-i-sine-stribede-smaekbukser/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=asger-i-sine-stribede-smaekbukser https://hyggefabrikken.dk/asger-i-sine-stribede-smaekbukser/#respond Sat, 08 Nov 2014 14:15:00 +0000 http://hyggefabrikken.dk/?p=7 Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

Forleden dag havde Asger sine stribede smækbukser på, og jeg fik lyst til lige at knipse lidt billeder af ham i den, for lige at dokumenter hvor sød han er i dem. Som man kan se på billederne er de ret “slim fit”, men da de er syet i strækbart stof er der stadig masser […]

Indlægget Asger i sine stribede smækbukser blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

Forleden dag havde Asger sine stribede smækbukser på, og jeg fik lyst til lige at knipse lidt billeder af ham i den, for lige at dokumenter hvor sød han er i dem. Som man kan se på billederne er de ret “slim fit”, men da de er syet i strækbart stof er der stadig masser af bevægelighed i dem. Da jeg tog billederne var Magne småsløj, og havde fået lov til at se film om skraldebiler på fjernsynet, og det er det Asger er tryllebundet af på det trejde billede.

Asger i sine stribede smækbukserAsger leger med cementblanderAsger ser fjernsyn…og så bare fordi:Asger i smækbukser

Indlægget Asger i sine stribede smækbukser blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
https://hyggefabrikken.dk/asger-i-sine-stribede-smaekbukser/feed/ 0 7
Oktober https://hyggefabrikken.dk/oktober/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=oktober https://hyggefabrikken.dk/oktober/#respond Tue, 04 Nov 2014 20:41:00 +0000 http://hyggefabrikken.dk/?p=10 Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

Der har været usædvanlig stille på bloggen i oktobermåned, faktisk er det kun blevet til 4 blogindlæg. Men der den virkelig verden er nu ikke gået i stå, jeg har bare ikke været særlig aktiv med hverken kameraet eller ved computeren. Vi har holdt efterårsferie, Asger er flyttet ind på Magnes værelse (mere om det […]

Indlægget Oktober blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

Der har været usædvanlig stille på bloggen i oktobermåned, faktisk er det kun blevet til 4 blogindlæg. Men der den virkelig verden er nu ikke gået i stå, jeg har bare ikke været særlig aktiv med hverken kameraet eller ved computeren. Vi har holdt efterårsferie, Asger er flyttet ind på Magnes værelse (mere om det i et andet indlæg), vi har hygget og krammet, læst bunker af bøger, bygget med Lego og kigget på gravkøer. Magne har kæmpet lidt med børnehaven, og været ret så frustreret når han kom hjem, hvorfor han også har holdt en del fridage, men jeg fornemmer at han ved at falde til (endelig), og håber at han bliver mindre frustreret i november. Asger har hygget sig hjemme med mig – og Magne en god del af tiden, og han er begyndt kun at sove en lur. Det kræver en del mere underholdning nu for at komme igennem dagen, og selvom han er en glad dreng, så skal der altså ske noget. Er man ikke ude af døren inden kl. 9 bliver han rastløs, og kommer slæbende med den ene bog efter den anden, mens han insisterende siger: “bååååv”. Til gengæld skal der ikke så meget til at gøre ham glad, en cykeltur på vej til børnehaven, hvor vi kommer forbi gravkøer, busser, dumpere og gaffeltrucks gør ham mere en lykkelig!

Her er lidt glimt fra den sidste måned:

Efterårsferien i sommerhus hvor vi skær græskarlygter…

…Asger elsker at læse bøger, og råber gerne med på alle lydene – og der er gerne mange lyde i køretøjer, dyr osv.

…Manden og jeg fik en frieftermiddag, hvor vi bl.a. tog på kunstmuseum – og så en udstilling som viste sig at være målrettet til børn…

…Magne læser bog for Asger

…dejlig eftermiddagsmad

…tur på legeplads

Indlægget Oktober blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
https://hyggefabrikken.dk/oktober/feed/ 0 10
Asgers navnefest https://hyggefabrikken.dk/asgers-navnefest/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=asgers-navnefest https://hyggefabrikken.dk/asgers-navnefest/#respond Fri, 15 Aug 2014 11:50:00 +0000 http://hyggefabrikken.dk/?p=35 Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

I lørdags holdt vi kombineret navne- og fødselsdagsfest for Asger. Vi havde inviteret den nærmeste familie og de tætteste venner til boller og kage i gården. Vi nåede også at dække fint op i gården, da de første dråberne begyndte at opløse papirsdugen, og vi måtte pludselig sadle om. På en halv time fik vi […]

Indlægget Asgers navnefest blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

I lørdags holdt vi kombineret navne- og fødselsdagsfest for Asger. Vi havde inviteret den nærmeste familie og de tætteste venner til boller og kage i gården. Vi nåede også at dække fint op i gården, da de første dråberne begyndte at opløse papirsdugen, og vi måtte pludselig sadle om. På en halv time fik vi slæbt stole ned fra loftet, og klapborde op fra gården. Og trods bekymringer om pladsen gik det rigtig fint. Vi var 30 mennesker (heraf 11 børn ml. 4 måneder og 5 år) i vores 3-værelseslejlighed. Vi havde meget at se op til festen, og derfor forsøgte vi at gøre det så enkelt så muligt. Jeg havde bagt gulerodsboller, rugbrødschokoladeboller (a la Lagkagehuset) og lavet tre forskellige lagkager.

 Chokoladelagkage med chokoladecreme og friske bær

 Lagkage med makroner, hindbærflødeskum og en masse friske bær

 Lagkage med hyldeblomstmarinerede jordbær og flødeskum

Magne synes det var lidt svært med alle de gaver til Asger (også selvom der var et par stykker til ham), men da han fik lov til at hjælpe med at pakke dem ud, gik det lidt nemmere. Noget af Asgers nye legetøj kom endda med i seng om aftenen. Da jeg kiggede billederne igennem, så jeg pludselig at jeg havde den samme kjole (og briller) på som jeg havde til Magnes 1 års fødselsdag for 2 år siden (jeg trænger i den grad til nyt tøj!). Hvis nogen skulle være i tvivl er billedet til venstre fra i lørdags, billedet til højre er fra Magnes 1 års fødselsdag.

Indlægget Asgers navnefest blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
https://hyggefabrikken.dk/asgers-navnefest/feed/ 0 35
Asger 1 år! https://hyggefabrikken.dk/asger-1-aar/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=asger-1-aar https://hyggefabrikken.dk/asger-1-aar/#comments Thu, 07 Aug 2014 19:22:00 +0000 http://hyggefabrikken.dk/?p=36 Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

I dag fyldte Asger 1 år. Tænk engang at det allerede er et år siden vi kom hjem med ham og “pludselig” var fire. Siden da han vi skulle finde vores fod i at være en familie på fire, med to små drenge og hver deres behov at tilfredsstille. Det har ikke altid været lige […]

Indlægget Asger 1 år! blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

I dag fyldte Asger 1 år. Tænk engang at det allerede er et år siden vi kom hjem med ham og “pludselig” var fire. Siden da han vi skulle finde vores fod i at være en familie på fire, med to små drenge og hver deres behov at tilfredsstille. Det har ikke altid været lige nemt, og indimellem virkelig hårdt. Rutinerne ændrer sig hurtigt med de helt små, og jeg synes mange gange vi har skullet finde nye veje for at komme bedst muligt igennem hverdagen. Men nu synes jeg vi er kommet til et sted, hvor det meste af tiden er fantastisk at have to drenge, og mindre af tiden hårdt. Selvom der er stadig er tryk på, og rigeligt at se til, så bliver det nemmere og nemmere at have dem begge alene, og de begynder at have glæde af hinanden på en anden måde. Asger elsker sin storebror (og det er gengældt, omend Magne indimellem også synes han er røvirriterende), og nyder virkelig når han vil lege med ham. Når jeg er alene med Asger om dagen, kravler han nogle gange rundt for at finde Magne, mens han spørgende siger: “Ma’?”.

Fødselsdagssang til morgenmaden

Ligesom sin storebror er Asger også lidt af et sludrechatol, det meste er endnu bare pludren og råben (!), men de begynder også at være genkendelige ord eller lyde. De eneste rigtige ord er “se!” og “mad”. Mens lyde for biler, og “grrr”-lyde også er meget brugt. Næsten alle dyr siger “grrr” ifølge Asger, samt alt andet der larmer. Og så siger han også “sss” for slangen, og åbner munden lydløst for fisk.

Asger er en rigtig charmefyr, og almindeligvis meget glad og grinende. Han sidder sjældent stille i mere end 2 sekunder, er altid i bevægelse og stiller større krav til skiftende underholdning. Og der adskiller han sig meget fra sin rolige og eftertænksomme storebror.

Han har længe taget tilløb til at gå, og tonser rundt med gåvognen eller lignende når han kan komme til det. I går tog han så sit allerførste skridt, så jeg tror ikke det varer længe inden han stavrer rundt.

Fødselsdagspicnic i Kgs Have

Dagen i dag har vi ikke gjort det helt store ud af. Vi spiste morgenmad sammen, sange en masse sange, pakkede gaver ud – dvs. Magne pakkede ud – og så var det tid til at Magne skulle i børnehave. Asger og jeg tog så på et kort visit hos mormor inden han skulle sove. Mens han sov eftermiddagslur lavede jeg aftensmad, og så hentede vi alle tre Magne ved børnehavebussen, og tog i Kgs Have, hvor vi legede og spiste aftensmad. På lørdag har vi så inviteret venner og familie til kombineret navngivnings- og fødselsdagsfest.

Indlægget Asger 1 år! blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
https://hyggefabrikken.dk/asger-1-aar/feed/ 6 36
Asger 11 måneder (og en uge) https://hyggefabrikken.dk/asger-11-maaneder-og-en-uge/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=asger-11-maaneder-og-en-uge https://hyggefabrikken.dk/asger-11-maaneder-og-en-uge/#respond Mon, 14 Jul 2014 16:30:00 +0000 http://hyggefabrikken.dk/?p=44 Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

Nu er Asger blevet 11 måneder – tænk at der nu er under 1 måned til han bliver et år! Hvor er tiden dog blevet af? Så er han jo snart ikke nogen baby mere – og det er han egentlig heller ikke. Jeg synes også efterhånden han mere og mere minder om en lille […]

Indlægget Asger 11 måneder (og en uge) blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

Nu er Asger blevet 11 måneder – tænk at der nu er under 1 måned til han bliver et år! Hvor er tiden dog blevet af? Så er han jo snart ikke nogen baby mere – og det er han egentlig heller ikke. Jeg synes også efterhånden han mere og mere minder om en lille dreng end en baby. Han har altid været glad for at pludre (ligesom sin storebror i øvrigt), og pludrer meget varieret (og højt!), men i den seneste tid er der kommet mere og mere mening i det. Han er begyndt at sige: “se!” og “tak” – og så synes vi helt sikkert også han siger noget der minder om mor, far og Magne (men måske er det bare indbildning). Og så dyrelydene: muh og grrr, samt vrooon til biler, andet der larmer eller minder om biler. Han er god til at pege og på andre måder gøre så forståeligt hvad han ønsker, og han har allerede utrolig mange meninger om hvad han vil. I sommerhuset er der et stort kirsebærtræ bag sandkassen, og når vi sad der, gik der ikke mange øjeblikke før han meget insisterende pegede på træet og sagde: “am am” og så havde vi bare at plukke nogle til ham. Han har i det hele taget meget han gerne vil have os til, og når han peger med sine små tykke arme og siger “se, se!” så er det svært at modstå.

“Kører” bil med Magne og far

Han er begyndt at “lege” på en anden måde, og har tydeligvis små projekter med legetøjet. Det er meget noget med at stable (fx. pyramider eller klodser), tage ting ind og ud af hinanden og så at køre biler frem og tilbage, trække biler op og kravle efter dem. Det er ret sjovt så glad han allerede er for biler. Kravler rundt over gulvet med dem, mens han siger: “vrooon”. Også bøger har virkelig fanget hans interesse, og vil gerne læse dem igen og igen, og griner over billederne eller flapper der kan åbnes.

Han er begyndt at kravle hurtigt rundt, og op af ting. Han rejser sig op af ting, og har en enkelt gang selv rejst sig op selv og kan stå korte øjeblikke af gangen. Han suser allerede afsted med gåvognen.

Han er blevet rigtig glad for mad, og kan sidde lang tid af gangen og spise. Han er særlig begjestret for frugt, men også meget andet mad (som fx. kødsovs som på billedet), særligt hvis det er noget han ikke har smagt før.

Indlægget Asger 11 måneder (og en uge) blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
https://hyggefabrikken.dk/asger-11-maaneder-og-en-uge/feed/ 0 44
Brødre https://hyggefabrikken.dk/broedre/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=broedre https://hyggefabrikken.dk/broedre/#comments Tue, 01 Jul 2014 11:43:00 +0000 http://hyggefabrikken.dk/?p=52 Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

Jeg elsker hvordan Magne og Asger i højere og højere grad begynder at søge hinandens nærvær. Og når de helt uopfordret krammer hinanden smelter moderhjertet. Men idyllen varer dog ikke altid lige længe…   Idyl i sandkassen… …men så… …hovsa Måske var det derfor der senere skulle sprøjtes vand på storebror…

Indlægget Brødre blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

Jeg elsker hvordan Magne og Asger i højere og højere grad begynder at søge hinandens nærvær. Og når de helt uopfordret krammer hinanden smelter moderhjertet. Men idyllen varer dog ikke altid lige længe…

 
Idyl i sandkassen…
Idyl i sandkassen
…men så…

Magne hælder sand på Asger
…hovsa
Asger med sand på hatten
Måske var det derfor der senere skulle sprøjtes vand på storebror…

Indlægget Brødre blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
https://hyggefabrikken.dk/broedre/feed/ 4 52
“Er det stå-op-tid nu, mor?” https://hyggefabrikken.dk/er-det-staa-op-tid-nu-mor/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=er-det-staa-op-tid-nu-mor https://hyggefabrikken.dk/er-det-staa-op-tid-nu-mor/#respond Sun, 25 May 2014 18:30:00 +0000 http://hyggefabrikken.dk/?p=65 Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

Magne sover middagslur i sommerhuset De sidste fem nætter har jeg sovet på en tynd madras inde på Magnes værelse, fordi at Asger nu skal lære at sove helt uden mælk om natten. De første nætter tror jeg ikke Magne nåede at opdage at jeg var derinde, for jeg sneg mig først ind når han […]

Indlægget “Er det stå-op-tid nu, mor?” blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

Magne sover middagslur i sommerhuset

De sidste fem nætter har jeg sovet på en tynd madras inde på Magnes værelse, fordi at Asger nu skal lære at sove helt uden mælk om natten. De første nætter tror jeg ikke Magne nåede at opdage at jeg var derinde, for jeg sneg mig først ind når han sov, og listede ud igen ved 5-6-tiden når Asger var vågen og klar til den tilladte morgenamning. Men forleden dag blev jeg vækket af at Magne stod lysvågen ved siden af min madras, og spurgte: “Er det stå-op-tid nu, mor?”. Jeg fik kigget på min telefon, og konstateret at klokken kun var 5.25, og derfor absolut for tidligt til at stå op. Jeg forslog Magne at putte ham tilbage i sengen og synge en sang for ham, men det ville han ikke og han ville heller ikke ligge i sin seng og læse bøger, som han ellers plejer når han vågner for tidligt. I stedet fik jeg overtalt ham til at ligge lidt på madrassen med mig og putte, han kunne ikke sove mere, men lå stille og nussede mig i håret mens jeg slumrede hen, og blev vækket af ham en time senere: “Mor, nu kan jeg høre Asger er vågen. Er det ikke stå-op-tid nu?”. Selvom jeg selvfølgelig ville have foretrukket at sove længere uden afbrydelse, var det nu en ret hyggelig måde at starte morgenen på. Selvom madrassen på Magnes værelse er ret tynd, og derfor ikke det mest komfortable at sove på, har det været noget hyggeligt over at sove hos ham. Men nu er Asgers søvn  så forbedret, at jeg tør vove mig ind i soveværelset for at sove i nat og det ser jeg også frem til. Det er skønt med et barn der sover igen om natten, men så er han til gengæld blevet totalt morsyg om dagen – noget for noget.

Søde, frække Asger

Indlægget “Er det stå-op-tid nu, mor?” blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
https://hyggefabrikken.dk/er-det-staa-op-tid-nu-mor/feed/ 0 65
Lykken er… https://hyggefabrikken.dk/lykken-er-2/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=lykken-er-2 https://hyggefabrikken.dk/lykken-er-2/#comments Thu, 08 May 2014 16:55:00 +0000 http://hyggefabrikken.dk/?p=73 Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

…at spise selv Asger vil så gerne selv, og når vi mad ham får han som regel lidt kogte grøntsager, lidt blød frugt eller noget brød at sidde med. Det er stadig svært for ham, og ofte forsvinder hapserne eller grøntsagerne helt ind i hånden, så han kommer til at bide sig i fingrene i […]

Indlægget Lykken er… blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
Du skal nu til at læse et indlæg fra Hyggefabrikken.

…at spise selv
Asger vil så gerne selv, og når vi mad ham får han som regel lidt kogte grøntsager, lidt blød frugt eller noget brød at sidde med. Det er stadig svært for ham, og ofte forsvinder hapserne eller grøntsagerne helt ind i hånden, så han kommer til at bide sig i fingrene i stedet. Men han er en bestemt lille herre, og hvis han ikke selv får lov at spise, så gider han slet ikke. Forleden dag fik han så lov at sidde med tallerken, ske OG mad selv, og det var en fest, og mens han hyggede sig fik jeg lov til at made ham med den ene skefuld efter den anden.


Det har aldrig været noget problem at få mad i Magne, men han ville også gerne gøre tingene selv. Se her hvordan det så ud, da han havde samme alder.
Blusen han har på, er i øvrigt hans bluse med arbejdsmaskiner, som jeg har syet til ham for en måned siden.

Indlægget Lykken er… blev vist første gang på Hyggefabrikken.

]]>
https://hyggefabrikken.dk/lykken-er-2/feed/ 2 73