Skip to content

Mexico med børn

Lige nu siler regnen ned udenfor, og udsigten fra mit vindue er grå. Lige nu længes jeg tilbage til varmen og farverne i Mexico, hvor vi var i sommers. Jeg har længe tænkt på at skrive noget om vores tur, og måske er det gråvejret der endelig får mig igang. Jeg har en del på hjertet i forhold til turen, både en personlig beretning og nogle praktiske erfaringer, som jeg tænker andre kan få glæde af. Derfor kommer jeg til at dele det op i flere indlæg, så kan du som læser bedre vælge hvad du synes er interessant at læse om. For at indlægget her ikke skal blive alt for langt har jeg planlagt flere selvstændige indlæg om vores rejse. Indlæggene kommer til at handle om hvordan det er at rejse langt væk med børn, hvordan det er at flyve langt med børn og hvad man behøver til sådan en rejse. Det her indlæg kommer til at handle hvordan vi har planlagt turen, og hvor meget man nogenlunde skal budgettere med til sådan en tur.

Siden vi rejste i Thailand med Magne som baby, har vi drømt om at rejse langt væk med børnene i længere tid – gerne i flere måneder og gerne inden Magne skulle starte i skole. Økonomien og praktikken var desværre ikke til så lang en tur i denne omgang, og selvom Magne er startet i skole, drømmer jeg stadig om at vi engang kan rejse i endnu længere tid. Men altså, tilbage den rejse, som vi faktisk var på. Tre uger i Mexico blev det til – og det var bestemt heller ikke dumt.

Hvorfor Mexico?

Da vi skulle vælge en rejse til sommerferien, var der flere ting vi kiggede efter:

• et sikkert sted for børnene
  • mulighed for nemt at rejse rundt selv
  • en god temperatur om sommeren (hvilket primært betyder ikke for varmt, og derfor udelukker store dele af Asien om sommeren)
  • spændende kultur
  • noget som kunne være spændende for os alle fire
  • nogenlunde billige leveomkostninger

Derudover havde Magne et udtalt ønske om at få lov at komme ud i junglen. Vi ville gerne noget der var lidt mere eksotisk end en europæisk storby, men vi er ikke til strandferier, resorter eller arrangerede rejser, ligesom vi ikke ejer kørekort og derfor er afhængig af mulighederne for offentlig transport. Bjarke er til naturoplevelser og vandretur, jeg er til byer og kulturoplevelser. Mexico levede op til alle vores krav, og selvom vi overvejede flere andre muligheder, vendte vi hele tiden tilbage til Mexico. Besøget i Mexico er vores anden gang sammen, og mit tredje besøg, derfor havde vi på forhånd en ret god idé om hvad vi kunne forvente, også selvom det var 8 år siden vi havde været der. Det er nemt at komme rundt, der er smuk, alsidig natur, spændende kultur og kunsthåndværk, storby og spændende småbyer. Jeg er vild med det hele. Selvom der nogle steder i Mexico stadig leves meget traditionelt og nogle steder er meget fattigt, så er der mange dele af Mexico som vi føler er helt trygge at rejse i med børn. Vi undgik bevidst de dele af Mexico med malaria – og naturligvis dem med narkoopgør. Vi var helt trygge ved at rejse rundt med børnene der, og drømmer alle om at komme afsted igen. Magne har allerede lovet, at han vil invitere os alle til Mexico når han bliver voksen. Men vi håber det bliver lidt før, der er mange nye områder af Mexico som vi drømmer om at afsøge.

Planlægning af rejseruten

Selvom det havde været en drøm længe, var det lidt en impulshandling at det pludselig blev til virkelighed. Da Bjarke blev lovet en fastansættelse i foråret, var vi sikre på at vi ville af sted og vi kunne se hvordan flypriserne blev ved med at stige dag for dag. Så i påskeferien slog vi til og købt returbilletterne til og fra Mexico City uden at vide hvordan de 21 dage skulle fordeles. Efterfølgende diskuterede vi en del frem og tilbage om rejseruten, og endte med en version som vi begge var tilfredse med, også selvom det betød at vi ikke kom til den del af Mexico som vi satte allerstørst pris på ved vores sidste besøg. Da vi var af sted på rejsen blev jeg mere sikker på vores beslutning, også selvom længslen efter Chiapas – det indianske højland – indimellem meldte sig. For afstandene i Mexico er lange, og drengene havde brug for lidt tid til at vænne sig til hver ny by og ny lejlighed/hotel – eller bo som Asger kaldte det. Derfor besøgte vi primært tre byer (med en enkelt overnatning i bjergene).

Når man rejser med mindre børn er der her 5 gode råd når man skal planlægge rejseruten:

• Så få skift så muligt, have gerne mindst tre dage hvert sted
  • Så korte køreture så muligt – hvis det er muligt at flyve indenrigs, så overvej det som alternativ til bus
  • Indlæg min. en “buffer-dag” pr. uge, så uforudset sygdom eller rejsetræthed hos børnene ikke ødelægger det planlagte program
  • Planlæg ikke mere end én hovedaktivitet pr. dag
  • Gem ikke de vigtigste seværdigheder til sidst, hvis I bliver syge kan det være, at I ikke får set det vigtigste

Vores rejserute

Som inspiration kan jeg dele hvordan vi fordelte de 21 dage:

Mexico City – 5 dage

Bus til Oaxaca (7,5 time)

Oaxaca 9 dage (med en overnatning i bjergene udenfor Oaxaca)

Bus til Huatulco (7 timer)

Huatulco – 5 dage

Fly til Mexico City

Mexico City – 1,5 dag

Fly til København (17 timer – Mexico City – Madrid – London – København)

Indlæg gerne tid i rejseruten til dage uden planer, så er der også tid til at slappe af i hængekøjen, og bare rolig, dagene skal nok blive fyldt ud alligevel.

Hvornår og hvor længe?

Vi var af sted i juli, og havde generelt rigtig godt vejr. Behagelig temperatur som en god varm sommerdag i Danmark, i Huatulco ved kysten blev det dog ret varmt. Da vi rejste i Mexico var det også regntid, hvilket betød at det styrtregner omkring en halv time hver eftermiddag i Oaxaca og i Mexico City. Derfor var ikke det ikke noget problem, som regel kunne det mærkes i vejret et stykke tid op til at skyllen kom. Det blev mere trykkende, lummert og skyerne samlede sig og blev mørke. På den måde var det nemt at søge ly på forhånd på en café eller hjemme, og på den måde kunne både regntøj og paraplyer godt sparres. Andre områder af Mexico kan dog nemt blive for varmt om sommeren, særligt Yucatan-halvøen kan ikke anbefales at besøge om sommeren. Generelt kan det blive mere køligt, særligt om aftenen, i højlandet om sommeren, mens det bliver meget varmt ved kysten.

Mexico med børn
Magne havde det varmt i Huatulco – heldigvis var vi ikke der det meste af tiden

Som man kan se på vores rejserute var vi kun i tre forskellige byer på de tre uger vi var af sted, er man uden (små) børn kan rejsen snildt fordeles over flere byer eller rejsen kan gøres på to uger. Har man børn med vil jeg mene at to uger er det absolutte minimum, da det også tager nogle dage at vænne døgnet og akklimatisere sig generelt. Vi kan godt lide at fordybe os, gøre tingene selv og opleve det lokale liv. Vil man gerne rejse på denne måde skal man mindst have tre sammenhængende dage i de større byer. Vi har fx brugt en halv dag på at købe busbilletter videre til næste by, ligesom vi brugte lang tid på en legeplads i en lille bitte landsby, fordi det var den første legeplads vi så i over en uge. Den slags tid kan hurtigt føles spildt hvis man har for kort tid hvert sted, fordi det går ud over det aktiviteter som man faktisk gerne ville have nået. Men når man har tiden til det, oplever man noget andet. Man kommer til at følge med i det lokale liv på en anden måde og børnene får lov til at danne flygtige relationer til andre børn, selvom de ikke har et fælles sprog.Mexico med børn

Budget

Ét af punkterne for valg af rejsedestination var “ikke for høje leveomkostninger”. Så da vi begyndte at overveje Mexico som et rejsemål, kiggede vi naturligvis efter hvad vi kunne regne med at udgifter. Det var bare rigtig svært at finde et godt anslag på et budget for en børnefamilie nogen steder. Derfor har jeg valgt at dele hvad vi brugte på vores tre uger, selvom det er lidt personligt.

Vi levede ikke som baroner, men manglede heller ikke noget undervejs. Vi boede primært i egne lejligheder, hvor vi selv kunne lave morgenmad. Frokost spiste vi altid ud, men aftensmad lavede vi indimellem selv. Der var dog ikke den store besparelse i selv at lave maden. Vi spiste ikke gademad (alene af den grund, at jeg blev rigtig syg af det engang), men tør man det, kan det helt sikkert være mange penge at spare. Men vi spiste på den anden side heller ikke på nogen fine, dyre restauranter (på nær én aften). Børnene fik mange is, og vi fik dagligt en (god) kop kaffe fra en café. Priserne på maden er dog ret svingende, fx. gav vi noget mere for maden i Huatulco end vi gjorde i Oaxaca – selvom den ikke var tilsvarende bedre. Jo mere turistet byen er, jo dyrere kan man regne med at leveomkostningerne er. Det gælder også for hotel, taxipriser og arrangerede ture. Så man skal indtænke hvilke områder man kommer til at være mest i, i ens budget.

Transport indenbys er relativt billigt, det der trækker budget op er indenrigsflyvningen og de lange busture. I Mexico City er der et velfungerende metrosystem, i Oaxaca er der mange busser, mens transporten i Huatulco hovedsagligt foregår i taxi.

Mad: 5.500 kr.

Transport (inkl. indenrigsfly og langdistancebusser): 5.000 kr.

Entréer og ture: 2.300 kr.

Hoteller: 22.500 (ca. 1000 kr. pr. nat for fire personer)

Fly til Mexico t/r: 32.000 kr.

Souvenirs: 880 kr.

Andet (primært tøjvask og et akut lægebesøg): 660 kr.

I alt: 68.840 kr.

Fraregnet fly til/fra Mexico er det 440 kr. pr. person om dagen med mad, hotel, fornøjelser, transport, samt andre uforudsete udgifter.

Hvordan skal man bo?

Jeg vil gå lidt mere i dybden med gode steder, at bo i de enkelte indlæg, men generelt når man rejser med børn, synes jeg det fungerer bedst med lejligheder. Vi boede i lejligheder i alle tre byer vi var i – men boede også på hotel i to af dem. Som man kan se på hotel-posten i regnskabet, så fylder den en hel del. Vi valgte at bo i de tryggeste kvarterer, hvilket også ofte er ensbetydende med de mest velhavende, og dermed dyreste, områder. Derudover ville vi gerne bo tæt på centrum, så vi ikke skulle starte dagen med transport og drengene selv kunne gå. Hvis man er villig til at gå på kompromis med beliggenheden, er der helt sikkert nogle penge er sparre der.

Er der noget børnene kan spise – og bliver de ikke syge?

Vores børn er generelt gode spisere og ret “mad-modige”, og så er nogle af favoritterne tortillas, majs og avokadoer. Det mexicanske mad er faktisk ret børnevenligt, også selvom det adskiller sig fra den “mexicanske” mad som man får herhjemme. Chilierne er ofte ved siden, hvilket gør det let selv at styre, ellers er det en god idé at spørge om maden er “picante” – altså stærk/krydret. Nogle steder er der høje stole, men de fleste steder er der ikke.

Magne spiste generelt godt når vi var ude. Han fandt hurtigt ud af, at han godt kunne lide “sopa azteker”, som er en tomatsuppe med ost, avokado, chili og nachos ved siden af. Dem spiste han rigtig mange af. Derudover var det også sejt at komme hjem og kunne fortælle, at han havde spist både græshoppere og kaktus! Asger var noget mere forbeholden når vi var ude, særligt hvis han var træt. Derfor købt vi nogle gange ind på markedet og lavede mad hjemme i stedet – så røg det ned uden problemer.

Supermarkeder

Inde i byen kan det være svært at finde rigtige supermarkeder, det er primært små kiosklignende butikker og så rigtige markeder. Det var relativt nemt at finde mad til at lave aftensmad af, men derimod sværere at finde yoghurt, havregryn, brød og pålæg, som vi kunne tage med til frokost. Derfor spiste vi altid frokost ude, mens vi spiste aftensmad “hjemme” lidt under halvdelen af dagene. Vi sørgede dog for altid at have kiks, bananer, gulerødder (+gulerodsskræller) og evt. tortillas i tasken til den lille sult mellem måltiderne.

Sådan undgår I at blive syge

Vi holdt os fuldstændig fra gadekøkkener, også selvom (noget af) det så indbydende ud. Jeg er én gang blevet rigtig syg af at spise gademad, så det gør vi aldrig igen. Et par generelle god råd for at undgå problemer med “rejsemave” er:

• Gå efter køkkener der ser pæne og rene ud
  • Gå efter steder vi de lokale selv spiser
  • Det skal ikke være den samme der tager imod pengene og som laver maden
  • Hvis det er muligt, så se hvordan maden bliver opbevaret (står den fx fremme i en stor kasse på et bord hele dagen?)
  • Spis ikke rå, skyllede grøntsager – heller ikke selvom der står at de er skyllede i purifiede water, men spis grønt der er skrællet, kogt, bagt eller stegt

One Comment

1. […] vi alle fire til New York. Det bliver anden lange flyvetur for drengene. Sidste år fløj vi til Mexico, og inden turen gjorde jeg mig en del tanker om hvordan flyveturen ville gå. Vi havde prøvet at […]