Hamburg med børn

I sommerferien var vi fem dage i Hamburg, valgte faldt på Hamburg af flere grunde. For det første havde vi brug for en billig ferie, men det skulle også være børnevenligt og så var vi ude i sidste øjeblik (som i at vi først bookede turen da vi havde sommerferie). Vi har før været i Berlin med børnene (læs blandt andet mit indlæg om Berlin og børn), og det har virkelig været succesfuldt og faktisk var det lige før vi bookede endnu en tur dertil, men for også at opleve lidt nyt blev det i stedet Hamburg.

Mange mener at små børn og storbyferier ikke er den oplagte ferieform, og selvom der er visse storbydestinationer jeg endnu ikke vil tage børnene med til (fx. London), så synes jeg faktisk kombinationen af børn og storby er rigtig god. Måske er det fordi vi selv bor midt i København og er vant til at slæbe vores børn rundt i storbyen (selvom København ikke er så stor sammenlignet med mange andre storbyer) eller måske er det fordi det er den ferieform som jeg også selv husker fra min egen barndom. Men der er selvfølgelig ting man skal højde for når man har de små størrelser med på storbyferie. Man skal ikke rejse for bruge tid på gastronomiske oplevelser, langstrakte kunstbesøg eller håbe at shoppe en ny garderobe med hjem. Men dermed ikke sagt, at man ikke kan besøge et kunstmuseum, tage børnene med ud at spise eller at man skal bruge al tiden på lokale legepladser. Der skal være plads til både store og små, men alle med børn ved nok, at hvis man tager hensyn til børnene, så bliver det rarere for alle.

• Hav altid masser af snacks med på turen – tag gerne med hjemmefra, så du er sikker på at børnene kan lide det. Der er ikke noget værre end sultne børn, men når der sker meget omkring børnene kan det være svært at få fyldt maven helt op under alle måltider. Vi plejer ikke at lade børnene “snacke” en masse, men på rejser er der andre regler, så længe de er mætte, glade og har overskud til at opleve, så kan de altid lære at spise til måltiderne på andre tidspunkter. Desuden er det glimrende tidsfordriv med en pakke rosiner eller gulerodsstave på lange metroture eller køer.
  • Hav lidt underholdning og legetøj med til børnene – hver dag. Når vi pakker dagsturen tasken, pakker vi altid en taske ved siden af til underholdning til børnene og derudover deres vandflasker, så de altid er lige ved hånden. Det skal gerne være noget de kan sidde med i toget, på en café eller lege med når man venter (på toget, i køen, på maden…). I toget er det fx. ikke så nemt at sidde at bygge med Lego, der er det bedre med en pixi-bog, evt. en til at tegne i, et par små biler, action-mænd eller lignende. Mens det er fint med lidt Lego, puslespil eller opgavebøger når man sidder på café, og mor og far gerne vil drikke kaffen stille og roligt. Derfor har vi altid forskelligt med til børnene, så der muligheder for forskellig underholdning flere gange i løbet af dagen. Sidste år havde vi desuden høretelefoner og lydbøger med til Magne, som han lyttede til når Asger sov.

Derudover kan det være en overvejelse hvordan man vil transportere børnene. I år gik Magne (lige fyldt 5 år) selv, mens vi havde klapvogn med til Asger (knap 3 år). For det meste gik de dog begge to. Men på sådan en dag på storbyferie går man virkelig meget, så hvis børnene selv skal gå, er det vigtigt at indtænke små pauser til at hvile benene. Sidste år havde vi en tvillingeklapvogn med, selvom Magne ellers ikke brugte klapvogn mere, men det gav mulighed for at hvile benene, men også for at skærme ham for de mange indtryk han fik gennem en lang dag.

Hamburg med Børn

Transport

Der er mange muligheder for transport til Hamburg: bil, bus, tog eller fly. Valget faldt på tog, da det er den billigeste transportform (måske bortset fra bil, men vi har ikke kørekort). Derudover synes jeg faktisk der er mange fordele ved toget, man skal ikke tjekke ind på forhånd og heller ikke vente på sin bagage efterfølgende. Med toget ankommer man direkte i centrum, og med direkte tog og undergrundsforbindelser til resten af Hamburg. Vi havde fx. ca. 5 med metro til vores lejlighed. På den måde tror jeg ikke tidsmæssigt det heller kan betale sig med flyet. Som en sidste bonus ved toget, kan børnene gå frem og tilbage hvis de bliver rastløse. Ca. halvvejs på turen, skal man med færgen over Rødby-Puttgarden, og Magne synes især det var meget spændende med et tog, som kunne køre op på en færge. Færgeturen gav et fint afbræk på togturen, så sammen med en kæmpe madpakke og masser af underholdning gik togturen virkelig godt – og det var faktisk hyggeligt.

Vi betalte lige under 1.800 for os fire, tur-retur fra Københavns Hovedbanegård, og transporten er 4.50 minutter fra Københavns hovedbanegård til Hamburg Hbf.

Overnatning

Som jeg har skrevet før, går vi altid efter at leje en lejlighed når vi er afsted med børnene i flere dage. Det er rart at have et sted vi kan sidde om aftenen når børnene sover, et køkken til at lave morgenmad, madpakker og måske aftensmad i.

Seværdigheder

Wunderland

Magne og jeg fandt en lille reklamevideo for Wunderland inden vi skulle til Hamburg, som han så tre gange inden vi skulle afsted. Da han havde set videoen første gang, kunne han næsten ikke vente med at komme afsted. Derfor var jeg en smule nervøs for om det ville leve op til hans tårnhøje forventninger. Det gjorde det heldigvis – og lidt til endda. Jeg tror vi var der omkring 5 timer, og var helt øre i hovederne bagefter. Og så var Magne ellers klar til at tage hjem for at bygge sin egen miniatureverden.

Der er virkelig mange mennesker Wunderland, så er man sikker på at man vil besøge museet, kan det betale sig at reservere en tid til at komme ind. Vi reserverede ca en uge forinden, og der var kun tid allerførst og sidst på dagen. Man køber ikke billetterne, men reservere en plads indenfor en time, og i den time skal man så ikke stå i kø.

Hagenbeck tierpark

Hamburgs zoologisk have er kendt for at være lidt anderledes end de traditionelle zoologiske haver, fordi dyrene har bedre plads og der er mulighed for at fodre nogle af dyrene. Derfor forberedte vi os naturligvis godt og tog brød og grønt med til dyrene. Da vi kom ind i parken fandt vi ud af at man ikke måtte have eget mad med, men kunne købe en grøntpose til fodring. Da den bl.a. indholdt gulerødder, valgte vi dog at give vores væk alligevel. Det er dog et begrænset antal dyr der må fodres, og vi prøvede at fodre lamaer og elefanter, hvor særligt elefanterne var sjove at fodre. Helt ærligt havde jeg dog svært ved at se at dyrene havde særlig god plads, men en tur i zoologisk have er altid et hit hos store og små, og legepladsen var virkelig god.

Havnerundfart

Hamburg er en havneby og har en stor industrihavn, derfor giver det rigtig god mening at tage en havnerundfart. Man skal dog ikke forvente det er ligesom kanalrundfarten i København, hvor man ser mange historiske monumenter. Hamburgs havnerundfart er derimod et spændende indblik i en stor handelshavn med flydende docks, kæmpe containerskibe, slæbebåde og lignende. Drengene nød virkelig turen, og særlig sjovt var det at finde nogle af tingene fra havnerundfarten i miniatureverden i Wunderland næste dag.

Der er et hav af bureauer og forskellige udbydere af sejlture på havnen. Havnen hvor skibene sejler fra var uden tvivl det mest stressende og turistede sted vi besøgte. Men vi fandt den båd og det kan altså anbefales!

Det var lidt af vores gode gode oplevelser fra Hamburg. Har du besøgt byen?